در مطالب قبلی انواع رژیم های غذایی مثل رژیم غذایی ۸۰/۲۰،  رژیم غذایی بدون احساس گرسنگی یا پر فیبر، رژیم غذایی جنرال موتورز و رژیم غذایی کتوژنیک یا کم کربوهیدرات، رژیم غذایی وایکینگی، رژیم دوکان، رژیم پالئو و رژیم اتکینز را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله قصد داریم تا رژیم تخم مرغ را مورد بررسی قرار دهیم.

 

رژیم تخم مرغ یک رژیم کم کربوهیدرات، کم کالری اما پر پروتئین می باشد. این رژیم غذایی برای کاهش دادن وزن طراحی شده است تا بدون از دست دادن پروتئین بتوانید عضله سازی نیز کنید. همانطور که از اسم رژیم تخم مرغ پیداست، این رژیم غذایی به مصرف تخم مرغ به عنوان منبع اصلی پروتئین توجه دارد.

رژیم تخم مرغ چندین نوع  دارد، اما شما در هر کدام‌ از این ها فقط می‌توانید آب یا نوشیدنی های بدون کالری مصرف کنید. مواد غذایی سرشار ازکربوهیدرات و شکر طبیعی مثل همه میوه‌ها، همه‌ی نان‌ها، پاستا و برنج از رژیم غذایی شما در یک دوره ۱۴ روه حذف می شوند. شما فقط صبحانه، ناهار و شام می‌خورید. هیچ نوع میان ‌وعده‌ای به‌ جز آب و نوشیدنی‌های بدون کالری در کار نیست.

رژیم تخم مرغ

برنامه غذایی رژیم تخم مرغ

در حالی که چندین نوع رژیم تخم مرغ وجود دارد، اما همه به یک شکل کار می کنند. شما روز خود را با خوردن تخم مرغ آغاز می‌کنید و با تأمین پروتئین مورد نیاز روز خود را ادامه می‌دهید.

پروتئین‌های کم‌چرب شامل موارد زیر هستند:

  • تخم مرغ؛
  • مرغ؛
  • بوقلمون؛
  • ماهی.

میوه ها و سبزیجاتی که می توانید بخورید:

  • گریپ فروت؛
  • بروکلی؛
  • کدو سبز؛
  • قارچ؛
  • اسفناج.

در نوع قدیمی رژیم تخم مرغ، شما تخم مرغ می‌خورید یا منبع دیگری از پروتئین کم‌چرب مثل مرغ یا ماهی را در هر وعده مصرف می‌کنید. همچنین از سبزیجات کم‌کربوهیدرات یا گریپ‌فروت در صبحانه و شام استفاده می‌کنید.

یک نمونه از برنامه غذایی شامل موارد زیر است:

  • صبحانه: ۲ تخم مرغ آب‌پز و ۱ عدد گریپ‌فروت یا املت همراه با ۲ تخم مرغ، اسفناج و قارچ؛
  • ناهار: نصف سینه‌ی مرغ کباب‌شده و بروکلی؛
  • شام: ۱ وعده ماهی و سالاد سبزیجات.

نمونه‌ی دیگر از رژیم تخم مرغ، نوع رژیم تخم مرغ و گریپ‌فروت است که شما ۱ عدد و نصفی گریپ‌فروت را همراه با هر وعده‌ی غذایی مصرف می‌کنید (می توانید در دو وعده غذایی فقط استفاده کنید که اختیاری است). یک نمونه برنامه غذایی شامل موارد زیر است:

  • صبحانه: ۲ عدد تخم مرغ آب‌پز و ۱ عدد و نصفی گریپ‌فروت
  • ناهار: ۱ عدد و نصفی سینه‌ی مرغ کباب‌شده، بروکلی و ۱ عدد و نصفی گریپ‌فروت.
  • شام: ۱ وعده ماهی و یک عدد و نصفی گریپ‌فروت

آخرین نوع از رژیم تخم مرغ که کمتر استفاده می‌شود، رژیم شدید تخم مرغ نام دارد. در این مدل، افراد فقط تخم مرغ آب‌پز سفت‌شده را همراه با آب، به‌مدت ۱۴ روز مصرف می‌کنند. این رژیم چندان توصیه نمی‌شود، زیرا به‌خاطر نداشتن تعادل، سبب سوء‌هاضمه می‌شود.

رژیم تخم مرغ

اثرات جانبی رژیم تخم مرغ

مهم‌ترین اثر جانبی ناخواسته رژیم تخم مرغ، کمبود انرژی به‌دلیل کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها است. این کمبود، ورزش کردن را نیز سخت می‌کند.

تغییر ناگهانی به ‌سمت رژیمی دارای پروتئین زیاد و کربوهیدرات کم، کار را برای سیستم گوارشی هم سخت می‌کند. ممکن است حالت تهوع، یبوست، نفخ شکم و بوی بد دهان را تجربه کنید.

تخم مرغ همچنین سرشار از کلسترول به میزان ۱۸۶ گرم است که ۶۳ درصد نیاز روزانه شما به آن را تأمین می‌کند. اگرچه تحقیقات نشان داده‌اند که بیشتر از کلسترول، این چربی‌های اشباع و ترانس هستند که به قلب آسیب می‌رسانند.

 نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد، مردانی که هفته‌ای بیش از ۶ تخم مرغ مصرف می‌کنند، ۳۰ درصد امکان ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها بیشتر است. اما خوردن ۶ تخم مرغ یا کمتر هیچ نوع ایست قلبی را تجربه نمی‌کنند.

به دلیل این ‌که تخم مرغ فیبر هم ندارد، باید مصرف مواد غذایی دیگه ای که مقدار فراوانی فیبر دارند را در رژیم غذایی خود قرار دهید. به این ترتیب در رژیم غذایی‌تان در عمل دفع دچار مشکل نمی‌شوید و باکتری‌های سالم داخل معده نیز گرسنه باقی نمی‌مانند.

 ازآنجایی‌که این نوع رژیم چندان پایدار نیست، عده‌ی زیادی به‌سرعت به رژیم‌های قبلی خود باز می‌گردند و دوباره به وزن قبلی خود بر می گردند که این حالت برای سلامتی خوب نیست.

آیا رژیم تخم مرغ امن است؟

عقیده‌ی عمومی جامعه پزشکی این است که رژیم تخم مرغ، مطمئن‌ترین و اصولی‌ترین راه برای کاهش وزن نیست. اگر هر نوعی از رژیم تخم مرغ را دنبال می‌کنید، میزان کالری مصرفی شما به زیر ۱۰۰۰ کالری در روز کاهش می‌یابد. تحقیقات دانشگاه پزشکی هاروارد نشان می‌دهد که مصرف کمتر از ۱۲۰۰ کالری برای زنان و کمتر از ۱۵۰۰ کالری برای مردان به صورت روزانه خطرناک است مگر اینکه همراه با نظارت پزشکی باشد.

 مصرف هفته‌ای ۷ تخم مرغ یا بیشتر برای اغلب افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند و هیچ اثر منفی هم روی بیماری‌های قلبی ندارد؛ حتی باعث کاهش حملات قلبی هم می‌شود. تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که افراد مبتلا به دیابت می‌توانند هفته‌ای ۱۲ تخم مرغ مصرف کنند و نگران افزایش کلسترول یا سطح قند خون نباشند.

نتایج مطالعی نشان می‌دهد که رژیم با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم، احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. البته ضعف این تحقیق، کنترل نکردن منابع پروتئینی یا تأکید روی منبع کربوهیدرات است که خود می‌تواند اثر زیادی روی نتایج تحقیق بگذارد.

 مصرف روزانه‌ی مصرف مواد غذایی حاوی فیبر برای تغذیه‌ی باکتری‌های معده ضروری است. ازآنجایی‌که فیبر، درون حبوبات، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ها و غلات کامل یافت می‌شود، رژیم تخم مرغ می‌تواند به برنامه‌ی غذایی  شما به دلیل کم فیبر بودن ضرر برساند.

رژیم تخم مرغ

نتیجه گیری

هر نوع از رژیمی که کمک کند که سریعا وزن خود را از دست بدهید پایبند باشید می توانید نتیجه بگیرید اگر چه چنین رژیم‌هایی دارای عواقب مثبتی در درازمدت نیستند. رژیم تخم مرغ پایدار نیست و اغلب افراد به ‌محض اینکه آن را قطع می‌کنند، دوباره شاهد افزایش وزن هستند. بهتر است میزان انجام تمرینات ورزشی‌تان را افزایش دهید و یک رژیم غذایی متعادل بگیرید تا بتوانید مصرف کالری‌ها، مواد غذایی پرشکر و فرآوری‌شده را محدود کنید.

منبع: healthline

ترازو باشگاهی، قیمت ترازو باشگاهی، خرید ترازو باشگاهی، ترازو قد و وزن، خرید ترازو قد و وزن، قیمت ترازو قد و وزن، ترازوی قد و وزن، ترازو نفرکش، خرید ترازو نفرکش، قیمت ترازو نفرکش، ترازو سکا