در مطالب قبلی انواع رژیم های غذایی مثل رژیم غذایی ۸۰/۲۰،  رژیم غذایی بدون احساس گرسنگی یا پر فیبر، رژیم غذایی جنرال موتورز و رژیم غذایی کتوژنیک یا کم کربوهیدرات، رژیم غذایی وایکینگی، رژیم دوکان، رژیم پالئو، رژیم اتکینز و رژیم تخم مرغ را مورد بررسی قرار دادیم.

در این مقاله قصد داریم تا رژیم سوپ را مورد بررسی قرار دهیم و بررسی کنیم که چطور میتوان با مصرف سوپ میزان اضافه وزن خود را کاهش داده و به وزن ایده آل خود برسید.

با رژیم سوپ شما می توانید در یک هفته حدود ۵ کیلو یا بیشتر وزن کم کنید. البته به شرطی که طی این یک هفته فقط سوپ و ترکیبی از غذاهای مختلف بخورید و راهنمای دقیق رژیم سوپ را رعایت کنید.

رژیم سوپ

چگونه وزن خود را ۵ کیلو کاهش دهیم؟

قطعا اضافه‌وزن یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. بهترین راه‌‌حل کاهش اضافه وزن ۵ کیلویی این است که هدفمند و اصولی اضافه وزن خود را کاهش دهید و پله‌پله مثلا هفته‌ای بین نیم‌ تا یک کیلو وزن خود را کاهش دهید.

پس به‌عبارتی با این روند می‌توانید بین دو تا سه ماه حدود ۵ کیلو وزن کم کنید و به وزن دلخواه‌تان نزدیک‌تر شوید.

استفاده از رژیم‌هایی که تمام موادغذایی موردنیاز بدن را دارد (میوه‌ها و سبزیجات تازه، پروتئین‌های کم‌چرب، غلات کامل، حبوبات و چربی‌های سالم)، نه‌تنها مانع کاهش وزن نیست، بلکه برخلاف رژیم‌های تک‌ غذایی نیاز بدن را نیز به مواد مغذی ضروری تأمین می‌کند.

طبق توصیه‌ی استاندارد کاهش وزن، بابت کاهش هر نیم‌کیلو وزن باید هفته‌ای ۳۵۰۰ کالری از مجموع کالری مصرفی‌تان کاهش دهید.

پس اگر می‌خواهید هفته‌ای یک کیلو وزن کم‌ کنید، قاعدتا باید این مقدار را به ۷۰۰۰ کالری برسانید. بنابراین کسی که درحال حاضر روزی ۲۵۰۰ کالری مصرف می‌کند، باید مقدار کالری مصرفی‌ روزانه‌اش را به ۲۰۰۰ یا ۱۵۰۰ کالری کاهش بدهد.

دراین‌میان، سوپ ازجمله غذاهای مناسبی است که می‌توانید جهت کاهش کالری دریافتی روزانه به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید. به همین دلیل رژیم سوپ یک رژیم مناسب برای کاهش اضافه وزن محسوب می شود. البته، آنچه گفته شد، فقط نوعی هدف گذاری جهت برنامه ریزی غذایی است و می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

رژیم سوپ

رژیم سوپ چگونه به کاهش وزن می تواند کمک کند؟

دنبال کنندگان رژیم سوپ هر چقدر که می خواهند در طول روز علاوه بر مصرف غذاهای مشخصی، سوپ مصرف می کنند. به طور مثال در طول روز ممکن است علاوه بر سوپ، موز و شیر مصرف کنند و همچنین در روز دیگری گوشت گاو و گوجه فرنگی بخورند.

پژوهشی که در سال ۲۰۰۷ به‌مدت پنج هفته روی عده‌ای از بزرگسالانِ دارای وزن عادی انجام شد، نشان داده است که رژیم سوپ یعنی خوردن سوپ‌های کم‌کالری پیش از مصرف غذای اصلی به کاهش وزن کمک می‌کند.

در این پژوهش، یک گروه باید هر روز پیش از صرف غذای اصلی در وعده‌ی ناهار سوپ کم‌کالری می‌خوردند، اما گروه دیگر باید پس از غذای اصلی سوپ های کم کالری مصرف می کردند.

براساس نتایج پژوهش مذکور، کسانی که سوپ‌شان را پیش از غذای اصلی خورده بودند، ۲۰ درصد کمتر از گروه دیگر کالری دریافت کردند و چون سوپ‌شان کم‌کالری بود، مجموع کالری دریافتی‌شان نیز کاهش یافت.

پژوهشگران نهایتا به این نتیجه رسیدند که گنجاندن سوپ در رژيم های غذایی راه‌حل مناسبی برای کاهش کالری دریافتی در طول روز است.

رژیم سوپ

بهترین راه این است که رژیم سوپ را تا یک هفته امتحان کنید. یعنی پیش از صرف ناهار یا شام یک وعده سوپ کم‌کالری بخورید و از حجم غذای اصلی‌ کم کنید. مثلا یک پیمانه سوپ سبزیجات با آب‌گوشت حاوی حدود ۴۰ کالری است.

اگر به‌مدت یک هفته پیش از صرف شام سوپ بخورید و از صرف مثلا سیب‌زمینی پخته‌ی بزرگ که ۲۹۰ کالری دارد صرف‌نظر کنید، می‌توانید ۱۷۵۰ کالری انرژی کمتر دریافت کنید که معادل حدود ۰٫۲ کیلو کاهش وزن است.

با صرف سوپ کم کالری به‌جای یک وعده سیب‌زمینی سرخ‌کرده نیز می‌توانید ۳۱۵۰ کالری از مجموع کالری دریافتی‌تان در هفته کم کنید که یعنی حدود نیم‌کیلو کاهش وزن.

چه سوپی را در رژیم سوپ مصرف کنیم؟

هر سوپی بسته به محتویاتش می‌تواند تأثیر متفاوتی داشته باشد.

در پژوهشی که به آن اشاره شد، انواع سوپی که شرکت‌کنندگان مصرف کردند عبارت بود از سوپ آب‌گوشت و سبزیجات، سوپ سبزیجات خردشده و سوپ پوره‌ی سبزیجات. این سوپ ها در رژیم سوپ جزو سوپ های کم کالری محسوب می شدند درحالی که سوپ‌های خامه‌ای یا سوپ‌های حاوی پنیر و پاستا موجب افزایش کالری دریافتی می‌شوند.

مثلا یک پیمانه سوپ بروکلی با پنیر چدار می‌تواند ۲۲۰ کالری داشته باشد. پس اگر قصد کاهش وزن دارید، باید به سوپ‌های سبزیجاتی که با آب‌مرغ یا آب‌گوشت تهیه می‌شوند و چرب و پرخامه نیستند استفاده کنید.

رژیم سوپ

نتیجه گیری

نتایج مطالعات دانشکده‌ی پزشکی هاروارد نشان می دهد که رژیم سوپ به کاهش وزن کمک می‌کند، اما به شرط اینکه ورزش منظم نیز فراموش نشود، در غیراین‌صورت ممکن است وزنِ از دست‌داده مجددا برگردد.

ورزش نه‌تنها در تنظیم اشتها مؤثر است، بلکه موجب افزایش میزان سوخت و ساز بدن در زمان استراحت می‌شود، که موجب سوزاندن کالری بیشتری می شود. در نهایت با ترکیب رژیم سوپ و ورزش می توانید اضافه وزن خود را کاهش دهید و به وزن ایده آل خود برسید.

 

منبع: livestrong

ترازو باشگاهی، قیمت ترازو باشگاهی، خرید ترازو باشگاهی، ترازو قد و وزن، خرید ترازو قد و وزن، قیمت ترازو قد و وزن، ترازوی قد و وزن، ترازو نفرکش، خرید ترازو نفرکش، قیمت ترازو نفرکش، ترازو سکا، قیمت ترازو وزن کشی، قیمت ترازو دیجیتال.