جدیدترین رژیمی که در رسانه‌ها مطرح شده‌ است رژیم غذایی وایکینگی نام دارد. طرفداران این رژیم لاغری ادعا می‌کنند می‌توانید با خوردن غذاهای وایکینگی که مصرف آن در میان مردم اروپای شمالی رواج دارد، سلامتی خود را بهبود ببخشید. چندین تحقیق هم نشان داده‌اند این رژیم غذایی، حداقل در کوتاه مدت، می‌تواند وزن را پایین بیاورد و سلامتی شما را بهبود دهد. الگوی مصرف مواد غذایی توسط مردم اروپای شمالی نیز نشان دهنده ی این حقیقت است که نرخ چاقی در این کشور ها بسیار پایین تر از آمریکا است.

در مطالب قبلی انواع رژیم های غذایی مثل رژیم غذایی ۸۰/۲۰،  رژیم غذایی بدون احساس گرسنگی یا پر فیبر، رژیم غذایی جنرال موتورز و رژیم غذایی کتوژنیک یا کم کربوهیدرات را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی در مورد رژیم وایکینگی به دست بیاورید، اطلاعاتی از قبیل چه بخورید، چه نخورید، و این رژیم لاغری چه فوایدی دارد. این مقاله نتایج بعضی تحقیقات و برخی نکات مفید درباره‌ی این رژیم را در اختیار شما قرار می‌دهد.

رژیم غذایی وایکینگی چیست؟

رژیم غذایی وایکینگی همان‌طور که از اسمش مشخص است، به رژیمی می‌گویند که بر غذاهای سنتی کشورهای اسکاندیناوی (نروژ، دانمارک،‌ سوئد، فنلاند و ایسلند) متمرکز است.

در سال ۲۰۰۴، با توجه به افزایش نرخ چاقی و روش های ناپایدار کشاورزی در کشور های شمالی اروپا، گروهی متشکل از کارشناسان تغذیه، دانشمندان و سرآشپزها، رژیم وایکینگی را به وجود آوردند. هدف این رژیم، مبارزه با میزان فزاینده‌ی چاقی و روش‌های ناپایدار کشاورزی در کشور‌های اسکاندیناوی بود.

در مقایسه با رژیم‌های غربی، این رژیم شکر و چربی کمتری دارد و در عوض فیبر، ماهی و غذاهای دریایی آن دو برابر است.

رژیم غذایی وایکینگی

چه مواد غذایی بخوریم چه مواد غذایی نخوریم؟

رژیم وایکینگی بر مصرف منابع غذایی پایدار و محلی تأکید دارد، مخصوصا غذاهایی که علم تغذیه‌ آنها را سالم می‌شمارد.

  • مواد غذایی که اغلب مورد استفاده قرار می دهید: میوه‌ها، توت‌ها،‌ سبزیجات، سیب‌زمینی، غلات کامل،‌ آجیل،‌ دانه‌ها، نان چاودار، ماهی، غذاهای دریایی، لبنیات کم‌چرب، گیاهان دارویی، ادویه‌جات، روغن کانولا.
  • مواد غذایی که به طور متوسط مورد استفاده قرار دهید : گوشت شکار، تخم‌مرغ محلی، پنیر و ماست.
  • مواد غذایی که باید کمتر مورد استفاده قرار دهید: دیگر گوشت‌های قرمز و چربی‌های حیوانی.
  • مواد غذایی که نباید مورد استفاده قرار دهید: نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، شکرهای افزودنی به غذا، گوشت فرآوری‌شده، مواد افزودنی به غذا و غذا‌های آماده و فست‌فود.

رژیم وایکینگی بسیار شبیه به رژیم مدیترانه‌ای است. بزرگترین تفاوت این رژیم غذایی این است که این رژیم لاغری بیشتر از اینکه روی روغن زیتون خالص تمرکز داشته باشد روی روغن کانولا تمرکز می‌کند.

همان‌طور که منتقدان این رژیم به درستی اشاره کرده‌اند، بسیاری از غذاهای رژیم وایکینگی در روزگار گذشته در کشور‌های اسکاندیناوی اصلا استفاده نمی‌شدند.

این غذاها از قبیل لبنیات کم‌چرب و روغن کانولا که غذاهای مدرن هستند. میوه‌ها هم، غیر از چند نوع توت، در شمال به خوبی رشد نمی‌کنند.

در واقع رژیم غذایی وایکینگی بر مصرف غذاهای سنتی کشور‌های اسکاندیناوی اصرار دارد. این رژیم بسیار شبیه رژیم مدیترانه‌ای است، و تا حد زیادی بر غذاهای گیاهی و دریایی تمرکز دارد.

رژیم غذایی وایکینگی

کاهش وزن و رژیم غذایی وایکینگی

تا به حال چندین تحقیق و مطالعه، تأثیرات ‌رژیم وایکینگی را بر کاهش وزن بررسی کرده‌اند.

در تحقیقی که روی ۱۴۷ زن و مرد دارای اضافه‌ وزن انجام شد، افرادی که تحت ‌رژیم وایکینگی قرار گرفتند ۷\۴ کیلوگرم وزن کم کردند، در حالی که کسانی که رژیم دانمارکی معمولی داشتند فقط ۵\۱ کیلوگرم وزن کم‌ کردند.

این نتیجه بسیار قابل توجه است، به خصوص که افراد مجبور نبودند در این رژیم غذایی کالری کمتری مصرف کنند. اما تحقیقی که یک سال بعد انجام شد نشان داد افرادی که رژیم غذایی وایکینگی گرفته بودند دوباره به وزن قبلی خود بازگشتند.

در واقع این نتایج، از نتایج معمول تحقیقات بلندمدت درباره‌ی کاهش وزن هستند. افراد در ابتدا وزن خود را کاهش می‌دهند، ولی در مدت یک یا دو سال دوباره به وزن قبلی خود باز‌می‌گردند.

مطالعه دیگری عملکرد مثبت رژیم غذایی وایکینگی در کاهش وزن را نشان می‌دهد که در این تحقیق ۶ هفته‌ای، افرادی که رژیم غذایی وایکینگی گرفته بودند ۴٪ وزن خود را از دست دادند. این مقدار بسیار بیشتر از وزنی است که افراد دارای رژیم غذایی استاندارد از دست دادند.

به نظر می‌رسد حتی اگر افراد کالری کمتری مصرف نکنند نیز رژیم غذایی وایکینگی برای کاهش وزن در کوتاه‌مدت کارآمد است.

رژیم غذایی وایکینگی

فواید رژیم غذایی وایکینگی برای سلامتی

خوردن مواد غذایی سالم  موضوعی مهمتر از کاهش وزن صرف است. این موضوع می تواند به تنظیمات متابولیکی بدن شما نیز کمک کند و همچنین ریسک بیماری های قلبی شما را کاهش دهد.

بسیاری از مطالعات در زمینه تاثیر رژیم غذایی وایکینگی بر روی سلامتی صورت گرفته است که تاثیرات را در زیر بررسی خواهیم کرد.

 

فشار خون

در تحقیقی ۶ ماهه که روی شرکت‌کنندگان دارای اضافه وزن انجام گرفت، مشخص شد در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی معمولی داشتند، فشار‌خون انقباضی و انبساطی شرکت‌کنندگان تحت رژیم غذایی وایکینگی به ترتیب ۱\۵ و ۲\۳ درجه کمتر بود.

 

محققین در مطالعات دیگر در پژوهش ۱۲ هفته‌ای دیگری به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی وایکینگی باعث می‌شود فشارخون و کلسترول بالا در افراد کاهش یابد.

 

کنترل قندخون

به نظر نمی‌رسد رژیم غذایی وایکینگی تأثیر زیادی بر کاهش سطح قندخون داشته‌ باشد، اما پژوهشگران در تحقیقی دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که این رژیم غذایی، قند خون ناشتا را اندکی کاهش می‌دهد.

 

التهاب

التهاب مزمن از نشانه‌های اصلی بسیاری از بیماری‌های خطرناک است. تحقیقاتی که در مورد ارتباط رژیم غذایی وایکینگی و التهاب انجام شده‌، نشان‌دهنده‌ی نتایج متناقضی هستند. در تحقیقی، نشانگر «سی آر پی» (CRP) التهاب در اثر این رژیم کاهش یافت اما در تحقیقات دیگر هیچ نتیجه‌ی معنی‌داری دیده نشد.

 

پژوهشی دیگر نشان داد رژیم غذایی وایکینگی میزان ظاهر شدن ژن‌های مربوط به التهاب در بافت‌های چربی بدن را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی وایکینگی

نتیجه در رابطه با رژیم غذایی وایکینگی

نتایج تحقیقات درباره‌ی رژیم غذایی وایکینگی چندان چشمگیر نیستند. این رژیم غذایی باعث کاهش وزن کوتاه‌مدت می‌شود، و تا حد کمی فشارخون و نشانه‌های تورم را کاهش می‌دهد، ولی ظاهرا این نتیجه‌ها ضعیف و متناقض هستند.

در نهایت هر رژیمی که روی غذاهای واقعی تمرکز کند نه غذاهای غربی ناسالم، احتمالا بیشتر باعث کاهش وزن و بهبود سلامت می‌شود. این مسئله بارها و بارها در صدها تحقیق مختلف روی رژیم‌های غذایی متفاوت تأیید شده‌ است.

 

در غذاهای «اسکاندیناوی» یا «غذاخوردن مثل یک وایکینگ» هیچ جادویی وجود ندارد. این رژیم غذایی موفق است چون به جای غذاهای آماده از غذاهای کامل و تک ماده‌ای استفاده می‌کند. همین.

منبع: Healthline

ترازو باشگاهی، قیمت ترازو باشگاهی، خرید ترازو باشگاهی، ترازو قد و وزن، خرید ترازو قد و وزن، قیمت ترازو قد و وزن، ترازوی قد و وزن، ترازو نفرکش، خرید ترازو نفرکش، قیمت ترازو نفرکش، ترازو سکا