در مطالب قبلی انواع رژیم های غذایی مثل رژیم غذایی ۸۰/۲۰،  رژیم غذایی بدون احساس گرسنگی یا پر فیبر، رژیم غذایی جنرال موتورز و رژیم غذایی کتوژنیک یا کم کربوهیدرات، رژیم غذایی وایکینگی، 12 اشتباهی که گیاهخواران باید در رژیم غذایی گیاهی خود از آن اجتناب کنند و 8 غذایی که هضم آسان دارند را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با غذاهایی که دارای کالری منفی هستند صحبت کنیم.

اما آیا ممکنه که غذایی کالری دریافتی کمتری نسبت به میزان کالری مصرفی در هنگام هضم داشته باشد؟

برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند هیچ افسانه ای مثل کالری منفی نمی تواند فریب دهنده باشد. در این مطلب قصد داریم در رابطه با این افسانه ی فریبنده صحبت کنیم و متوجه حقیقت بشویم.

کالری منفی چیست؟

ایده‌ی پشت این مواد غذایی بسیار ساده است: ماده غذایی‌ای را مصرف کنید که نیاز به جویدن و عمل هضم بالایی دارد تا در نهایت کالری بیشتری برای هضم آن صرف شود. یا اینکه ماده غذایی را مصرف کنید که اغلب آن را آب تشکیل می‌دهد. با این منطق می‌توان هرچقدر خواست از این نوع مواد غذایی بدون احساس گناه مصرف کرد.

ایده این قضیه بسیار ساده است: مواد غذایی را در رژیم غذایی خود مصرف کنید که عمل جویدن و هضم بالایی دارد تا در نهایت کالری بیشتری برای هضم آن مصرف شود و یا مواد غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید که از مقدار آب زیادی تشکیل شده باشد. با توجه به این موضوع و ایده کالری منفی میتوانید هر چقدر دوست دارید از مواد غذایی دارای کالری منفی بدون احساس گناه مصرف کنید.

چه مواد غذایی کالری منفی دارد؟

در سرتاسر اینترنت می توانید مواد غذایی را پیدا کنید که ادعا کالری منفی در رابطه با آن ها صدق می کند. مانند: کرفس، گریپ فروت و فلفل چیلی.

کالری منفی

واقعیت وجود کالری منفی

واقعیت اینه که درست مثل خیلی از برنامه‌های فریبکارانه‌ی کاهش وزن، این طرح نیز خیلی فریبنده است. شما با مصرف مواد غذایی در رژیم غذایی خود نمی‌توانید به کالری منفی برسید.

در واقع سوزاندن کالری به‌ وسیله ورزش خیلی آسان‌تر خواهد بود. بنا به تحقیقات کلینیک پزشکی مایو، بدن فقط ۵-۱۰ درصد انرژی خود را صرف هضم مواد غذایی می‌کند. از طرف دیگر نحوه‌ی انجام این فرایند نیز به سوخت‌وساز هر شخص بستگی دارد.

با این وجود طرفداران رژیم غذایی  رژیم غذایی جنرال موتورز دلیلی تاثیرگذاری این رژیم غذایی را وجود غذاهای کم کالری مانند میوه ها و سبزیجات می دانند. به این ترتیب با دریافت کالری کمتر در روز کالری بیشتری می سوزانید. این برنامه همچنین دارای غذاهایی با کالری منفی است. غذاهایی با کالری منفی به این معنی است که این غذاها برای هضم شدن به سوزاندن کالری بیشتری نسبت به کالری های خودشان دارند.

اما کلینیک مایو می‌افزاید: مواد غذایی مثل کرفس کالری خیلی کمی دارند اما همچنان نیازمند انرژی برای هضم آنها هستیم. با این وجود مواد غذایی با کالری کم، همچنان کالری بیشتری نسبت به انرژی‌ای که صرف هضم‌شان می‌شود، در اختیار بدن قرار می‌دهند. شاید از لحاظ تئوری این نظریه درست باشد اما هیچ نوع شواهد علمی برای اثبات آن وجود ندارد.

کالری منفی

چه چیزی را می توان از موضوع کالری منفی دریافت کرد؟

این موضوع به معنای مصرف نکردن کرفس نیست. در واقع سبزیجات غیرنشاسته‌ای، برای هر کسی که به‌دنبال یک زندگی سالم است، میان‌وعده‌های کم‌کالری خیلی خوبی هستند.

اگر امیدوار هستید که مواد غذایی با کالری منفی وجود داشتند، باید بدانید که شما در ایم موضوع تنها نیستید. خیلی‌ از افراد دنیا به دنبال کاهش وزن هستند، اما راه‌های سالم‌تر و بسیار بهتری برای آن وجود دارد. کلید اصلی کاهش وزن رفتن به‌ دنبال مواد غذایی نیست که بدون احساس گناه آنها را در رژیم غذایی خود مصرف کنیم. بلکه باید روی سبزیجات و پروتئین‌های کم‌چرب تمرکز کنیم. خواندن برچسب‌های روی مواد غذایی و انتخاب مواد غذایی بهتر در رستوران‌ها را باید جز اولویت‌های خود قرار بدهید.

رژیم گرفتن هوشمندانه چیزی بیشتر از انتخاب نکردن تعدادی مواد غذایی خاص است؛ بلکه باید مجموعه‌ای از مواد غذایی سالم را انتخاب کنید تا مواد مغذی را برای بدن فراهم کنید. بنابراین بروید و کرفس بخورید؛ شاید مقداری کالری به رژیم شما اضافه کند اما برای سالم ماندن و قوی شدن بسیار مهم است.

 

منبع: msn.com

ترازو باشگاهی، قیمت ترازو باشگاهی، خرید ترازو باشگاهی، ترازو قد و وزن، خرید ترازو قد و وزن، قیمت ترازو قد و وزن، ترازوی قد و وزن، ترازو نفرکش، خرید ترازو نفرکش، قیمت ترازو نفرکش، ترازو سکا

رژیم غذایی ۸۰/۲۰،  رژیم غذایی بدون احساس گرسنگی یا پر فیبر، رژیم غذایی جنرال موتورز و رژیم غذایی کتوژنیک یا کم کربوهیدرات، رژیم غذایی وایکینگی، 12 اشتباهی که گیاهخواران باید در رژیم غذایی گیاهی خود از آن اجتناب کنند و 8 غذایی که هضم آسان دارند.