در مطالب قبلی سعی کردیم انواع رژیم های غذایی مثل رژیم غذایی بدون احساس گرسنگی یا پر فیبر، رژیم غذایی جنرال موتورز و رژیم غذایی کتوژنیک یا کم کربوهیدرات را مورد بررسی قرار دهیم. در این مطلب قصد داریم جدیدترین رژیم غذایی به نام ۸۰/۲۰  را مورد بررسی قرار دهیم.

رژیم غذایی معمولا به یک حس محروم شدن همراه است. در واقع با هر رژیم غذایی ما از استفاده از برخی مواد غذایی محروم میشویم. اما رژیم غذایی ۸۰/۲۰ جدیدترین روش از رژیم های غذایی می باشد که به شما اجازه میده اغلب مواد غذایی را به شرط درست مصرف کردن آن تا هر زمانی که بخواید استفاده کنید.

رژیم غذایی ۸۰/۲۰ چیست؟

این رژیم غذایی که توسط متخصص تغذیه استرالیایی ترسا کاتر بیان شده است به این ترتیب است که شما در ۸۰ در صد از رژیم غذایی خود از غذاهای سالم استفاده می کنید و در ۲۰ درصد باقیمانده می توانید از غذاهایی که کمتر سالم هستند استفاده کنید.

در این رژیم غذایی می توان از انواع غذاهای آماده و نیمه آماده، سبزیجات، پروتئین ها و انواع مواذ غذایی دیگر استفاده کرد. در کتابی که این متخصص برای این رژیم غذایی تهیه کرده است، بیش از ۱۳۰ دستور غذایی برای خوردن سالم و کاهش وزن وجود دارد.

اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که منظور خانم کاتر از مواد غذایی آماده و نیمه آماده و حتی ناسالم با تعریف شما تفاوت هایی دارد. شما شاید فکر کنید می توانید از پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده استفاده کنید ولی این رژیم غذایی این اجازه را به شما نمی دهد.

شما در واقع در یک هفته ۲۱ وعده غذایی در صبحانه، ناهار، شام استفاده می کنید.شما می توانید در ۱۷ وعده غذایی یعنی ۸۰ درصد غذای سالم نوش جان کنید، ۴ وعده یعنی ۲۰ درصد هم غذاهای ناسالم استفاده کنید اما نباید خیلی زیاده روی کنید.

مثلا می توانید چیزبرگز بخورید اما اگر در کنارش سیب زمینی سرخ کرده هم سفرش دهید تمام زحمات شما هدر می شود.

رژیم غذایی 80/20

آیا این رژیم واقعا جواب می دهد؟

کرسیتین کرکپاتریک، متخصص تغذیه، میگوید: رژیم غذایی ۸۰/۲۰ جواب می دهد. من بارها در بیماران خودم دیده ام که اراده کردن به نتهایی برای لاغری کافی نیست. رژیم های غذایی معمولی باعث می شود افراد نسبت به مواد غذیی ناسالم حریص تر گردند. بنابراین طبق قاعده ۸۰/۲۰ اینکه گاهی از مسیر رژیم خارج شوید کار درستی است. البته من خودم برای افرادی که به من مراجعه می کنند از قاعده ۹۰/۱۰ استفاده می کنم.

یک رژیم متعادل حاوی سبزی، میوه، گوشت کم چرب، و غلات است تا شما را سیر نگه دارد. همچنین مصرف خوراکی های سرشار از فیبر و نوشیدن آب زیاد باعث افزایش سوخت و وساز بدن می گردد. البته باید حتما دقت داشته باشید که قاعده ی کاهش وزن به این معناست که شما باید کالری بیشتری نسبت به کالری که دریافت می کنید بسوزانید.

یکی از افرادی که از این رژیم غذایی استفاده کرده است و ۵ کیلو کاهش وزن داشته است می گوید: شاید فکر کنید یک رژیم محدود کننده بسیار مناسب و عالی است اما با وجود قوانین زیادی که وضع می گردد در نهایت به خانه ی اول باز می گردید.

این فرد از رژیم هفته‌ای پیروی می‌کند درحالی‌که بقیه از رژیم روزانه استفاده می‌کنند، رژیمی که ۲ وعده غذایی سالم و یک وعده غذای ناسالم دارد. از پیش آماده کردن مواد غذایی، زمان و تلاش زیادی می‌طلبد اما او می‌گوید: وقتی مواد مغذی همیشه در دسترس هستند، کمتر وسوسه می‌شوم بیرون غذا بخورم، این‌گونه به رژیم ۸۰/۲۰ پایبند می‌مانم.

یک جنبه مثبت دیگر از این رژیم غذایی این است که اجازه نمی دهد به خاطر مصرف نکردن خوراکی هایی مثل کیک و شیرینی حریص شویم و عصبانیت به سراغمان بیاید.

رژیم غذایی 80/20

 

جنبه منفی رژیم غذایی ۸۰/۲۰

زمان و پولی که برای این رژیم غذایی باید صرف شود یکی از جنبه های منفی آن است و دلیل آن هم این است که مواد غذایی سالم و تازه همیشه گران تر از کنسروها و فست فود ها است.

همچنین باید نظم بالایی داشته باشید و وعده های غذایی لازم را به صورت منظم تهیه کنید. می توانید وعده های غذایی مصرفی در طول هفته را طی هفته آماده کنید و آن ها را در ظروف پلاستیکی قرار دهید.

همچنین محاسبات اشتباه می تواند شما را به دردسر بندازد اگر ۲۰ در صد به ۴۰ درصد تبدیل شود. این اتفاق با مصرف وعده های کوچک ناسالم روی می دهد و در ناهیت به وعده های بزرگ ختم می شود.

تاکنون تحقیق علمی معتبری درباره ی رژیم غذایی ۸۰/۲۰ انجام نشده است ام تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ در مجله Obesity Facts انجام شد، نظریه این رژیم را تایید کرد.

 

رژیم غذایی 80/20

در واقع محققان متوجه  شده اند افراد با مصرف چند وعده غذای ناسالم هم می توانند کاهش وزن داشته باشیند به شرطی که در بقیه اوقات از موتد غذایی سالم استفاده کنند. آن ها می گویند حتی گر کاهش وزن هم نداشته باشید، سلامت کلی بدنتان بهبود خواهد یافت و از ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا و سرطان را کاهش خواهید داد.

در نهایت رژیم های غذایی که وعده لاغری سریع را می دهند، ممکن است در کوتاه مدت مناسب باشند اما به ندرت در طولانی مدت جواب می دهند. راهکار مناسب، تغییر سبک زندگی و تجدید نظر در مواد غذایی است. رژیم غذایی ۸۰/۲۰ هم از جنبه‌ی فیزیکی و هم ذهنی سبب کاهش وزن می‌شود و یک رژیم معقول و عملی برای کاهش وزن است و همچنین برای سالم ماندن مفید است.

منبع: Healthline

ترازو باشگاهی، قیمت ترازو باشگاهی، خرید ترازو باشگاهی، ترازو قد و وزن، خرید ترازو قد و وزن، قیمت ترازو قد و وزن، ترازوی قد و وزن، ترازو نفرکش، خرید ترازو نفرکش، قیمت ترازو نفرکش، ترازو سکا