[vc_row section_bg_color=”#ffffff” overlay_color=”#ffffff”][vc_column css=”.vc_custom_1582177360383{padding-right: 35px !important;padding-left: 35px !important;background-color: #ffffff !important;}” offset=”vc_hidden-md vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][vc_column_text]

این روزها رژیم کتوژنیک به یکی از راه های محبوب برای کاهش وزن تبدیل شده است. از آن جهت که سرطان یک بیماری بالقوه خطرناک و رشد وخیمی دارد باید با استفاده از یک رژیم متعادل غذایی آن را تا حدود زیادی کنترل کنید.

موثرترین روش کنترل رژیم غذایی که تاکنون محققان برای کاهش رشد سرطان کشف کردند استفاده از رژیم کتوژنیک است. در این روش اساسا میزان چربی های اشباع شده بد را تا حدود زیادی کاهش می دهد و میزان کربوهیدرات های که باعث التهاب می شوند را کم می کند. با استفاده از رژیم کتوژنیک می توانند این بیماری بدخیم را تا حدود زیادی کنترل کنند.

در مطلب قبل در رابطه با رژیم گولو مطلبی نوشتیم و در این مطلب قصد داریم در رابطه با رژیم کتوژنیک و سرطان صحبت کنیم.

رژیم کتوژنیک و سرطان  چیست

شاید برای شما هم سوال باشد که رژیم کتوژنیک غذایی چه تاثیری بر جلوگیری از سرطان دارد و فواید آن چیست؟ مسلما اولین فایده این رژیم غذایی کاهش التهابات در بدن است و مانع ورود موادی مانند کربوهیدرات ها به بدن می شود.

عملا این مواد اگر بیش از حد به بدن وارد شوند باعث ایجاد التهاب خواهند شد.در نتیجه ورود این عوامل باعث برانگیخته شدن سلول های ایمنی و تهاجم می شود که ممکن است در اثر واکنش های التهابی در بدن سلول های سرطانی رشد بیشتری داشته باشند. در رژیم غذایی کتوژنیک سعی شده که میزان کربوهیدرات و مواد قندی تا حد صفر کاهش پیدا کند.

از طرفی مواد چربی که باعث چاقی می شوند هم کاهش چشمگیری پیدا کرده اند. این رژیم تنها برای افراد سرطانی پیشنهاد نمی شوند بلکه برای بیماری های دیگری مانند دیابت نوع 2 یا بیماران صرعی هم از این رژیم غذایی استفاده می شود.

 

میزان کالری مصرفی در رژیم کتوژنیک و سرطان 

شاید شما هم فکر می کنید که در رژیم کتوژنیک و سرطان  باید میزان مصرف کالری کاهش پیدا کند. ممکن است که این میزان با کاهش مصرف کربوهیدرات ها تا حدودی کاهش داشته باشد اما به این معنی نیست که نیاز های اساسی بدن انسان نادیده گرفته شده باشد.

در رژیم کتوژنیک و سرطان هم میزان حداقل دریافت انرژی روزانه در حدود 2000 کالری بسته به سن، جنس و فعالیت روزانه هر فرد متفاوت است. برای مردان این میزان تا 2500 کالری در روز هم افزایش پیدا میکند این رژیم غذایی به نوعی تنظیم شده است که مانع از ذخیره چربی های اضافی در نواحی مختلف بدن و ایجاد التهاب می شود.

 رژیم کتوژنیک و سرطان

تاثیرات رژیم کتوژنیک و سرطان  بر بدن

همانطور که می دانید رژیم کتوژنیک و سرطان بر بدن تاثیرات مختلفی دارد. یکی از مواردی که این رژیم بر روی آن تاکید دارد کاهش میزان چربی و کربوهیدرات به منظور استفاده از توده های چربی برای تولید انرژی در بدن است.

این رژیم غذایی میزان زیادی از ویتامین ها را برای افزایش سوخت و ساز به بدن می دهد که عملا به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و باعث مرگ سلول های سرطانی می شوند. اما از ورود چربی ها و کربوهیدرات ها جلوگیری می کند تا عوامل التهاب به سرعت بسوزند و از بدن خارج شوند.

قندی که وارد بدن افراد سرطانی می شود می تواند به مرور زمان باعث ایجاد دیابت نوع 2 شود و عملا باعث کاهش ترشح انسولین می شود. اما رژیم کتوژنیک مانع از ایجاد بیماری های دیگر به دلیل ضعف سیستم ایمنی در این افراد می شود.

رژیم کتوژنیک و سرطان

تاثیرات رژیم کتوژنیک بر بیماری های دیگر

همانطور که گفته شد این رژیم در کنار کمکی که به بیماران سرطانی می کند برای بیماران دیابتی و صرعی نیز مناسب است. خواص این رژیم غذایی برای بیماران صرعی کاهش عوامل التهاب و بروز حملات متعدد است.

عملا با کاهش ورود عوامل التهاب به بدن حملات در این بیماران تا حدود زیادی کم می شود و همانطور که می دانید بهبود بیماران دیابت نوع 2 بستگی به عدم مصرف کربوهیدرات ها و قندهای اشباع دارد که با استفاده از رژیم کتوژنیک و سرطان عملا بدن این بیماران شروع به ساخت انسولین می کند در نتیجه برای بدن این افراد به عنوان یک محرک عمل می کند.

رژیم کتوژنیک و سرطان

منتقدان رژیم کتوژنیک و سرطان چه نظری دارند

البته رژیم کتوژنیک و سرطان منتقدان سرسختی هم دارد بعضی از این افراد معتقدند که استفاده از این رژیم سخت باعث می شود که در مرور زمان سیستم ایمنی بدن برای مقابله با سرطان ضعیف شود و نتواند عملکرد درستی برای از بین بردن سلول های سرطانی داشته باشد.

گروهی دیگر معتقدند که استفاده از رژیم کتوژنیک و سرطان باعث آسیب رساندن به بافت های دیگر مانند قلب و کلیه می شود در نتیجه نمی تواند برای بدن عملا مفید باشد بلکه در دراز مدت باعث آسیب دیدن سایر بافت های بدن می شود و باعث می شود که طول عمر بیماران سرطانی کمتر شود.

همچنین این رژیم می تواند در دراز مدت باعث ایجاد بیماری های کبدی و در نتیجه نارسایی های کبد شود.

رژیم کتوژنیک و سرطان

تاثیر رژیم کتوژنیک و سرطان در کنار دارو های ضد سرطان

عملا تاثیر اصلی رژیم کتوژنیک و سرطان زمانی دیده می شود که در کنار دارو درمانی استفاده شود. این رژیم غذایی به تقویت دارو های ضد سرطان کمک زیادی می کند. همچنین عوارض جانبی داروهای ضد سرطان را تا حدود زیادی کم می کند.

این رژیم غذایی حاوی گلوکورتیکوئید ها است که مانع از مهاجرت سلول های سرطانی به سایر بافت های بدن می شوند. همچنین انرژی لازم برای ورزش را به این بیماران می دهد که در افزایش فعالیت سلول های ایمنی نقش موثری را ایفا می کند.

تفاوت اصلی رژیم کتوژنیک با سایر رژیم های غذایی این است که این رژیم غذایی غذای کامل را برای مغز و سلول های ایمنی تامین می کند.

رژیم کتوژنیک و سرطان

مکانیسم های عملکرد رژیم کتوژنیک و سرطان 

همانطور که می دانید رژیم کتوژنیک از روش های مختلفی برای کاهش سلول های سرطانی می شود. اولین عامل استفاده از رژیم کتوژنیک در بیماری سرطان استفاده از قسمت اعظم میوه ها و سبزیجات در رژیم کتوژنیک و سرطان است.

استفاده از این مواد میزان زیادی آنتی اکسیدان ها را وارد بدن می کنند که سیکل تکثیر سلول های سرطانی را متوقف می کند و با ایجاد منافذی در غشا سلول های سرطانی آن ها از بین می برد.

مکانیسم که رژیم کتوژنیک در بدن به وجود می آورد به کتون زدگی معروف است یعنی پس از چند روز شروع این رژیم غذایی کتون ها در بدن به منبع اصلی انرژی تبدیل می شوند.

رژیم کتوژنیک و سرطان

افزایش کیفیت زندگی با رژیم کتوژنیک

یکی از مزایای استفاده از رژیم کتوژنیک و سرطان افزایش بهبود سطح زندگی و آرامش است. استفاده از این رژیم غذایی مانع آسیب به میتوکندری ها و افزایش تخریب سلول های بدن می شود.

همچنین بیماران سرطانی که به مدت سه ماه از رژیم کتوژنیک و سرطان استفاده کرده اند وضعیت روحی آنها تا حدود زیادی بهتر شده است و وضعیت خواب آنها به حالت نرمال بازگشته است.

همچنین استفاده از رژیم کتوژنیک و سرطان در مدت زمان کوتاه هیچ عوارض جانبی ندارد و می تواند تا حدود زیادی هم از عوارض جانبی داروهای ضد سرطان کم کند.

منبع: Healthline

ترازو باشگاهی، قیمت ترازو باشگاهی، خرید ترازو باشگاهی، ترازو قد و وزن، خرید ترازو قد و وزن، قیمت ترازو قد و وزن، ترازوی قد و وزن، ترازو نفرکش، خرید ترازو نفرکش، قیمت ترازو نفرکش، ترازو سکا، قیمت ترازو وزن کشی، قیمت ترازو دیجیتال.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]