در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در مورد راه های جبران کاهش ویتامین D بپردازیم، ویتامین D از مهمترین ویتامین های مورد نیاز در بدن انسان ها محسوب می شود و با وجود اینکه دسترسی به این ویتامین آسان است اما بسیاری از مردم به دلیل بی توجهی به آن از داشتن این ویتامین رنج می برند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن خود را دچار مشکل می کنند.

جذب ویتامین D سبب می شود که شما استخوان های محکم و قوی تری داشته باشید که این مورد در افراد سالمند بسیار حائز اهمیت است.

تحقیقات جدید نقش ویتامین D را در تقویت سیستم ایمنی بدن ثابت کرده است و در بروز بیماری هایی مانند دیابت و سرطان نیز نقش مهمی دارد در ادامه به هفت منبع مهم این ویتامین اشاره خواهیم کرد.

آفتابگیری و راهی برای جبران کاهش ویتامین D

یکی از آسانترین راه ها برای جبران کاهش ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید است این ویتامین به همین دلیل به ویتامین خورشید نیز معروف است زمانی که شما در معرض خورشید قرار می گیرید نوعی از کلسترول موجود در پوست شما در ارتباط با اشعه UV به ویتامین دی تبدیل می شود.

ویتامین دی دریافت شده از خورشید در مقایسه با ویتامین های دریافت شده از مواد غذایی قدرت گردش بیشتری را در بدن شما دارد.

غذاهای دریایی و جبران کاهش ویتامین دی

یکی از مهمترین منابع ویتامین D ماهی های پرچرب و همچنین غذاهای دریایی است. انواع مختلفی از گونه های ماهی های دریایی و آبزیان وجود دارد که ویتامین D آنها در مقایسه با یکدیگر تفاوت هایی را دارد. از مهمترین ماهی و غذاهای دریایی سرشار از ویتامین D می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

  • ماهی تن
  • ماهی خال مخالی
  • صدف
  • میگو
  •  ساردین

بسیاری از این غذاها همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای قلب مناسب می باشند.

جبران کاهش ویتامین دی

مصرف قارچ فراوان و جبران کاهش ویتامین D

یکی از مهمترین منابع برای تامین ویتامین دی بدن استفاده فراوان از قارچ است، قارچ تنها منبع گیاهی است که به طور کامل می تواند ویتامین دی مورد نیاز بدن شما را تامین کند. از آنجا که قارچ ها دائما در معرض نور خورشید قرار دارند لذا ویتامین D آنها در سطح بالایی قرار دارد و برای جبران کاهش ویتامین D خود می توانید از آن استفاده کنید.

قارچ و ویتامین D

زرده تخم مرغ و افزایش ویتامین D

برای جبران کاهش ویتامین D همچنین می توانید از زرده تخم مرغ که به راحتی در دسترس تمام افراد است، استفاده کنید. زرده تخم مرغ نیز منبع مناسبی برای ویتامین دی می باشد. البته ویتامین دی موجود در تخم مرغ از مرغی به مرغ دیگر متفاوت است زیرا مرغ هایی که بیشتر در فضای آزاد و طبیعت حضور دارند و یا رژیم غذایی مناسبی دارند از زرده تخم مرغ با ویتامین دی بالاتری برخوردار هستند.

غذاهای غنی شده و جبران کاهش ویتامین D

در برخی موارد به دلیل کمبود ویتامین دی در عموم مواد غذایی به منظور جبران کاهش ویتامین D به برخی از مواد غذایی در فرآیند تولید این ویتامین اضافه می شود البته غنی سازی با ویتامین دی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و به طور کلی این غنی سازی در شیر گاو، آبمیوه ها و غلات انجام می شود برای اطمینان بیشتر موقع خرید می توانید به لیبل درج شده روی مواد غذایی توجه کنید.

استفاده از مکمل های غذایی برای جبران ویتامین D

برخی از افراد ترجیح می دهند که در کنار استفاده از سایر روش های جبران کاهش ویتامین D از مکمل های غذایی نیز استفاده کنند چرا که مکمل های غذایی از لحاظ تامین ویتامین کافی و مورد نیاز بدن با توجه به میزان درج شده از اطمینان بیشتری برخوردار است. ویتامین D به دو شکل اصلی بیولوژیکی وجود دارد D2 و D3 به طور معمول، D2 از گیاهان و D3 از حیوانات تهیه می شود. تحقیقات نشان می دهد که D3 ممکن است در افزایش و حفظ کل ویتامین D از D2 موثرتر باشد، بنابراین به دنبال یک مکمل با با فرم D3 باشید.

قرص برای کاهش ویتامین D

لامپ UV و تامین ویتامین D

برخی از لامپ ها نیز وجود دارد که برای افزایش ویتامین دی مورد نیاز بدن می تواند مفید باشد این لامپ ها از خود اشعه فرابنفش ساطع می کنند که با تابش به پوست بدن سبب تولید ویتامین دی خواهند شد. لامپ های یوی در واقع به مانند خورشید عمل می کنند اما ممکن است که هزینه زیادی داشته باشند.

در نهایت در مطالب قبلی در رابطه با رژیم و آنفولانزا مطلبی نوشتیم، همچنین مطالبی دیگر در رابطه با ویتامین D3 و همچنین در رابطه با انواع دیگر رژیم همچون رژیم 1200 کالری، رژیم میوه ای، رژیم پیوپی، رژیم 17 روزه، 20 صبحانه رژیمی و همچنین عادت‌های بد غذایی مثل دیر غدا خوردن  نوشتیم که برای مطالعه هر کدام می‌توانید به قسمت وبلاگ مراجعه کنید و در رابطه با آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

همچنین برای اندازه گیری شاخص های سلامتی همچون BMI و اندازه گیری وزن و قد خود می‌توانید به فروشگاه دناتوزین سر زده و انواع محصولات همچون ترازوی قد و وزن، ترازو نفرکش و ترازو باشگاهی را با توجه به نیاز خود تهیه بفرمایید. 

منبع: Healthline

ترازو باشگاهی، قیمت ترازو باشگاهی، خرید ترازو باشگاهی، ترازو قد و وزن، خرید ترازو قد و وزن، قیمت ترازو قد و وزن، ترازوی قد و وزن، ترازو نفرکش، خرید ترازو نفرکش، قیمت ترازو نفرکش، ترازو سکا، قیمت ترازو وزن کشی، قیمت ترازو دیجیتال.