چاقی و اضافه وزن یکی از مشکلات بسیار بزرگ جوامع امروزی است و روز به روز در حال افزایش است.

عوامل بسیار زیادی در ایجاد چاقی و مشکلات ناشی از آن دخیل می باشند، که یکی از آنها دیر غذا خوردن می باشد. متاسفانه سبک زندگی امروزه بشر و درگیری های شغلی و خارج از منزل افراد موجب گردیده است، خوردن وعده غذایی بی موقع به عادت همیشگی و یک روال روزمره درآمده و اثرات بسیار نامطلوبی در سیستم های مختلف بدن ایجاد نماید.

در این مقاله به بررسی تاثیر دیر غذا خوردن و رابطه آن با ایجاد چاقی در افراد خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

دیر غذا خوردن و چاقی در افراد

مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی نشان داده است که دیر غذا خوردن و خارج از زمان معین شده، می تواند ریتم سیرکادین بدن را برهم زده و عوارض خطرناکی در طولانی مدت ایجاد نماید.

پژوهش های حیوانی بسیار زیادی اثبات نموده است، خوردن یک وعده غذایی مساوی با کالری و حجم یکسان در زمان مناسب غذا خوردن، وزن گیری و چاقی بسیار کمتری را در حیواناتی ایجاد نموده که همان میزان غذا را در وقت نامناسب و بی موقع صرف کرده اند.

دیر غذا خوردن

مطالعات انسانی در خصوص دیر غذا خوردن

با اینکه تعداد بسیار انگشت شماری از مطالعات، ارتباط چاقی و دیر غذا خوردن را در انسان تایید نموده اند، اما بیشتر پژوهش ها حاکی از نقض این رابطه بوده و گفته می شود، نوع و میزان ماده غذایی ورودی به بدن تاثیر بیشتری در افزایش وزن و چاقی نسبت به زمان مصرف آن خواهد داشت.

توجیه برخی از پژوهش ها در خصوص افزایش وزن به دنبال خوردن بی موقع وعده های غذایی

نتایج حاصل از این تحقیقات نشان داده است که دیر غذا خوردن، ولع، اشتها و میل به ریزه خواری را در افراد افزایش داده و به شکل غیر مستقیمی منجر به ایجاد چاقی و اضافه وزن در آنها می شود. ب

ه طور کلی این مطالعات بیان نموده اند، ساعت و زمان دریافت غذا نقش مستقیم و موثری در چاقی نداشته، بلکه افزایش اشتها و میل به بیشتر خوردن و دریافت بیشتر کالری در این افراد می تواند در دراز مدت منجر به افزایش توده چربی و اضافه وزن در آنها شود.

غذا خوردن

انتخاب خوراکی در زمان های بی موقع

یکی از مسائل بسیار مهم و ثابت شده در تحقیقات مرتبط با این قضیه، انتخاب ناصحیح و غیر اصولی مواد غذایی به دلایل متفاوت است.

یکی از دلایل بسیار مهم در این رابطه، خستگی و بی حوصلگی پیش از خواب به منظور آماده سازی یک غذای کم کالری و سالم است که افراد را به سمت خوردن خوراکی های غیر مفید، حاضری و پر کالری سوق می دهد.

تغییرات سطح هورمون های مختلف بدن به ویژه هورمون های درگیر در مسیرهای تنظیم اشتها، استرس ها و تنش های روزمره، عجله برای خوردن و به خواب رفتن از دلایل مهم انتخاب غذاهای غیر مفید و پر کالری هستند که به مرور زمان منجر به چاقی و افزایش وزن در افراد خواهند شد.

پس در انتخاب نوع خوراکی خود در زمان خارج از موعد خوردن وعده غذایی بسیار احتیاط نموده و سعی کنید به جای نوشیدنی های گازدار، شکلات، آجیل و تنقلات پرکالری از میوه ها، سبزیجات، شیر و نوشیدنی های سالم استفاده نمایید.

دیر غدا خوردن

مراعات کردن زمان های صرف وعده های غذایی

باید توجه داشت که اضافه وزن و چاقی زمانی رخ می دهد که کالری ورودی به بدن شخص بیشتر از مصرف کالری باشد.

انباشت کالری اضافی در بدن منجر به ایجاد چاقی شده و در مرحله اول، می توان با کنترل و زمان بندی دقیق و علمی خوردن وعده های غذایی، میزان ورود کالری را تنظیم نمود. یکی از راهکارهای بسیار موثر در کنترل دیر غذا خوردن، مصرف یک صبحانه پر کالری و بسیار مقوی در وعده صبحانه این افراد می باشد.

این کار می تواند به طرز شگفت انگیزی از ولع و میل به ریزه خواری افراد به ویژه در  اواخر شب و زمان های بد کاسته و ریسک افزایش وزن ناشی از میل به دریافت غذاهای پر کالری در این ساعات را کاهش دهد.

خوردن صبحانه کامل با میزان مناسب و انتخاب مواد غذایی با ارزش بالا، میل و هوس خوردن شیرینی جات، به ویژه در زمان های بی موقع و آخر شب را در افراد کم کرده و از اضافه وزن آنها پیشگیری می نماید.

پس در انتخاب مواد غذایی و میزان کالری آنها محتاط بوده و به منظور پیشگیری از بروز بیماری های دستگاه گوارش و کبد، وعده های غذایی را به موقع مصرف نماییم.

دیر غذا خوردن

 

در نهایت در مطالب قبلی نیز در رابطه با ورزش هوازی و بدنسازی و همچنین به صورت جزیی انواع تمرینات ورزشی مثل دوچرخه سواری، شنا سوئدی، کیک بوکسینگ و حتی آشنایی با مزیت‌های دوچرخه سواری به مطالب قبلی ما سر بزنید.

همچنین می‌توانید در رابطه با افتادگی شانه که یک مورد مهم و شایع برای ورزشکاران هست را در مطلب قبل مطالعه کنید.

همچنین برای اندازه گیری شاخص های سلامتی همچون BMI و اندازه گیری وزن و قد خود می‌توانید به فروشگاه دناتوزین سر زده و انواع محصولات همچون ترازوی قد و وزن، ترازو نفرکش و ترازو باشگاهی را با توجه به نیاز خود تهیه بفرمایید. 

منبع: Healthline

ترازو باشگاهی، قیمت ترازو باشگاهی، خرید ترازو باشگاهی، ترازو قد و وزن، خرید ترازو قد و وزن، قیمت ترازو قد و وزن، ترازوی قد و وزن، ترازو نفرکش، خرید ترازو نفرکش، قیمت ترازو نفرکش، ترازو سکا، قیمت ترازو وزن کشی، قیمت ترازو دیجیتال.