[vc_row section_bg_color=”#ffffff”][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

رژیم مدیترانه ای که از برنامه غذایی کشور های مدیترانه ای مانند یونان، ایتالیا و اسپانیا الگو گرفته است با استفاده از مواد غذایی سالم و مفید تاثیر مهمی در سلامت انسان و بهبود بیماری ها دارد.
استفاده از سبزیجات، میوه ها، آجیل، ماهی، روغن زیتون و استفاده کم از گوشت حیوانات و پرندگان و عدم مصرف مواد غذایی فرآوری شده، بخش مهمی از این رژیم غذایی را تشکیل می دهد.
در مطلب قبل در رابطه با رژیم و مکمل برای نوجوانان مطلبی درج کردیم و همچنین در مطالب قبلی سایت به رژیم مدیترانه ای نیز اشاره داشتیم اما در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با 6 سوپرایز رژیم مدیترانه ای مطلبی درج کنیم.
 

رژیم مدیترانه ای چیست؟

 
بسیاری از افراد برای داشتن زندگی سالم، دور ماندن از بیماری ها و کاهش وزن به دنبال رژیم های مختلف می گردند. رژیم مدیترانه ای یکی از بهترین روش های تغذیه می باشد که به داشتن زندگی سالم، درمان برخی از بیماری ها و کاهش وزن کمک بسیاری می کند.
رژیم مدیترانه ای از برنامه غذایی سنتی مردمان کشورهای مدیترانه ای مانند یونان، ایتالیا، اسپانیا الگو گرفته است. هر منطقه ای می تواند رژیم مدیترانه ای سازگار با محیط خاص خود را داشته باشد.
اصول مهمی که باعث شده رژیم مدیترانه ای نسبت به دیگر الگوهای غذایی برتری داشته باشد و به سلامت بدن و بهبود بیماری های مختلف کمک کند، عدم استفاده از غذاهای چرب، مضر و فرآوری شده و اهمیت دادن به غذاهای گیاهی و تازه می باشد. برای آشنا شدن بیشتر با رژیم مدیترانه ای می‌توانید مطلب قبلی که در رابطه با این موضوع نوشته شده است را مطالعه کنید و در این بخش با 6 سوپرایز رژیم مدیترانه ای آشنا شوید.
 

تاثیر رژیم مدیترانه ای بر بیماری های مختلف

 
 رژیم مدیترانه ای را می توان از بهترین رژیم های غذایی دانست که تاثیرات بی نظیری در کاهش وزن دارد و در کنار حفظ سلامت افراد، به کاهش وزن آنها نیز کمک می کند.شاید بتوان این سوپرایز رژیم مدینرانه ای را یکی از 6 سوپرایز رژیم مدیترانه ای دانست.
یکی از عوارضی که افزایش وزن برای افراد در پی دارد، سکته قلبی و مغزی می باشد که رژیم مدیترانه ای با الگوی غذایی ویژه ی خود از آنها جلوگیری می کند.
یکی از تاثیرات مهمی که این رژیم بر سلامتی افراد می گذارد، کاهش خطرات ناشی از دیابت نوع 2 می باشد، به گونه ای که تعداد مرگ های ناشی از این بیماری را کاهش داده است.
استفاده از سبزیجات به همراه روغن زیتون در این رژیم غذایی تاثیرات فوق العاده ای بر روی سلامتی انسان دارد و باعث کاهش فشار خون می شود.
توجه ویژه به مصرف سبزیجات و میوه جات در الگوی غذایی مدیترانه ای، به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان و ضد سرطان این مواد غذایی، سبب شده تا تاثیرات بی نظیری بر روی سلامت انسان داشته باشد. استفاده از آجیل در رژیم غذایی مدیترانه ای تاثیرات مثبتی بر سلامت قلب و بهبود عملکرد مغز دارد.
رژیم مدیترانه ای
 

کاهش وزن با رژیم مدیترانه ای

 
مهم ترین هدفی که هر فرد از گرفتن رژیم دارد، کاهش وزن می باشد. رژیم مدیترانه ای در کنار تاثیر فوق العاده ای که بر روی سلامت افراد و پیشگیری و بهبود بیماری هایشان دارد، تاثیر خوبی نیز بر روی کاهش وزن می گذارد.
شاید بتوان یکی دیگر از سوپرایز رژیم مدیترانه ای را این موضوع در نظر گرفت. البته این موضوع زمانی سوپرایز رژیم مدیترانه ای محصوب می‌شود که به مهمترین نکته این رژیم توجه کنیم.
مهم ترین نکته ای که در کاهش وزن وجود دارد، کنترل مصرف کالری می باشد. برای کاهش وزن باید میزان کالری مصرفی روزانه خود را کاهش دهید تا به وزن ایده آل خود برسید.
الگوی غذایی مدیترانه ای با استفاده از مواد مغزی و مفیدی مانند سبزیجات، آجیل، روغن زیتون و میوه جات تاثیر ویژه ای بر روی سلامت فرد دارد، اما نکته ی مهم این است که اگر میزان کالری ای که از این رژیم دریافت می کنید بیش از حد لازم باشد، تاثیری بر روی کاهش وزن نخواهد داشت و حتی ممکن است باعث افزایش وزن شود.
میزان کالری لازم برای کاهش وزنتان را شناسایی کنید و با توجه به آن میزان مصرف مواد غذایی موجود در این رژیم را کنترل کنید.
رژیم مدیترانه ای
 

مواد غذایی در رژیم مدیترانه ای 

 
روغن زیتون نقش مهمی را به عنوان چربی مفید در این رژیم غذایی دارد. روغن کنجد و روغن آووکادو نیز می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی و هویچ و سبزیجات دیگر و میوه هایی مانند پرتقال، سیب، موز، توت فرنگی و دیگر میوه ها بخش مهمی از رژیم را تشکیل می دهد.
استفاده از غلاتی مانند گندم، جو سبوس دار، برنج قهوه ای و ذرت در این رژیم توصیه می شود. در این رژیم باید استفاده از گوشت حیوانات و پرندگان و همچنین استفاده از لبنیات را کاهش دهید.
مصرف آجیل یکی دیگر از بخش های مهم این رژیم می باشد. استفاده از ماهی و غذاهای دریایی در این رژیم توصیه می شود.
استفاده از نوشیدنی های قند دار، روغن تصفیه شده و مواد غذایی فرآوری شده در این رژیم غذایی ممنوع می باشد. مصرف آب به عنوان یک نوشیدنی مهم، توصیه می شود.
رژیم مدیترانه ای
 

6 سوپرایز رژیم مدیترانه ای

 
از 6 سوپرایز رژیم مدیترانه ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. فایده های این رژیم فقط مربوط به سلامت قلب نمی شود و خیلی فراتر می باشد. درست است که این رژیم معمولا با رژیم سلامت قلب شناخته می شود ولی در واقع برای تمام بدن از جمله کلیه ها، افزایش متابولیسم و افزایش کلی کیفیت زندگی مفید است.
2. کیفیت کالری دریافتی از میزان آن مهم تر است. این رژیم علاوه بر کم کالری بودن بر کیفیت این کالری دریافتی نیز تمرکز دارد و اکثر آن را مواد غذایی مغذی تشکیل می دهند و این یعنی یک رژیم غذایی فوق العاده.
3. در این رژیم چربی ها هم خوب هستند، اما چربی های مفید. مغز ها و روغن هایی مانند زیتون که سرشار از امگا 3 هستند در این رژیم بسیار استفاده می شوند.
4. با وجود نبود یا کم بودن لبنیات و گلوتن در این رژیم، شما می توانید با استفاده کم از این مواد باز هم رژیم را رعایت کنید.
5.رژیم مدیترانه ای یک رژیم بسیار کم هزینه است و نیازی به خرج زیاد برای تهیه مواد آن ندارید. همچنین به دلیل عدم مصرف خوراکی ها و اسنک های مضر و اضافه در واقع از هزینه قبلی شما نیز کم می شود.
6. با وجود ممنوع بودن رژیم برای کودکان این رژیم یک رژیم فوق العاده برای آن هاست و می تواند به عادت غذایی همیشگی آن ها تبدیل شود.
رژیم مدیترانه ای

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]