عدس برای سلامتی بسیار مفید است. عدس می تواند باعث سلامتی دستگاه گوارش، قلب، کنترل دیابت، کنترل سرطان و کاهش وزن شود.

عدس سرشار از پروتئین گیاهی است. حدود 35 درصد از عدس را پروتئین تشکیل داده است. این میزان از پروتئین در عدس با میزان پروتئین در گوشت قرمز، ماهی و محصولات لبنی برابر است. همچنین عدس حاوی کربوهیدرات و فیبر نیز می باشد و دارای کالری پایینی است.

در مطلب قبل به بررسی کاهش وزن سریع و مطمئن پرداختیم و در این مطلب قصد داریم تا خواص عدس را بررسی کنیم.

ارزش غذایی عدس

عدس منبعی سرشار از پروتئین است. اغلب اوقات میزان پروتئین موجود در این ماده غذایی با میزان پروتئین موجود در گوشت و ماهی مقایسه می شود.

عدس

البته که بیشتر افراد معتقدند گوشت پروتئین بیشتری دارد اما باید به این نکته توجه داشت که عدس با توجه به اینکه بسیاری از اسید آمینه های موجود در گوشت را ندارد ولی به میزان کمتری از گوشت چربی دارد.

فواید عدس برای سلامتی

از همان دوران شروع کشاورزی که عدس کشت می‌شده بخش مهمی از رژیم غذایی‌ حساب می‌شده است. از فواید عدس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تولید ماهیچه

اندام‌ها و ماهیچه‌های ما برای رشد و ترمیم به پروتئین نیاز دارند. عدس، به‌ویژه جوانه‌زده آن، حاوی تمام اسید آمینه‌های ضروری که بدن‌مان برای ساخت ماهیچه و عملکرد خوب بدن لازم دارد، است.

2- کنترل دیابت

در بررسی‌های محققان مشخص شده است که از میان تمام گروه‌های مختلف غذایی، حبوبات بیش از همه، حاوی فیبر رژیمی هستند.

عدس

 عدس‌، مانند لوبیا و نخود، متعلق به خانواده‌ی حبوبات است. فیبر رژیمی این مواد غذایی به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. همچنین فیبر رژیمی سرعت جذب غذا به‌وسیله خون را کند می‌کند و سطح قند خون را ثابت نگه ‌می‌دارد.

3- بهبود وضعیت گوارش

ازآنجایی‌‌که عدس شامل سطح قابل توجهی فیبر رژیمی است، اگر به‌طور مرتب مصرف شود، باعث بهبود وضعیت گوارش می‌شود. همچنین حرکت روده را راحت می‌کند و درنتیجه یبوست را کاهش می‌دهد.

4- سلامتی قلب

عدس، به‌دلیل اینکه حاوی مقدار بسیار کمی چربی است، منبعی ایده‌آل از پروتئین است که می‌توان آن را بدون نگرانی از چربی‌های اضافی، مصرف و سلامت قلب را تأمین کرد. این ماده غذایی همچنین شامل منیزیم است که در بهبود ماهیچه‌های قلبی-عروقی مؤثر است و باعث پایین آمدن فشار خون می‌شود.

5- پیشگیری از بسته شدن شریان

بنابر بررسی‌های برخی محققان، مصرف عدس، آنتی اکسیدان قابل توجه‌ای برای بدن فراهم می‌کند و بدین ترتیب از احتمال بیماری بسته شدن شریان‌های بدن می‌کاهد. همچنین این آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد دارند و از صدمات سلولی و ژنی که منجر به پیری می‌شود، پیشگیری می‌کنند.

6- پیشگیری از سرطان

محققان در دانشگاه ایلینویز دریافته‌اند که لکتین‌ (Lectin) گیاهی، نوعی پروتئین گیاهی که در مواد غذایی مانند عدس، گندم، بادام زمینی، نخود و سویا پیدا می‌شود، تأثیری عالی روی سلول‌های سرطانی دارند.

در حقیقت لکتین با سمی کردن سلول‌های سرطانی، باعث می‌شود که به‌طور بالقوه، مانع رشد سلول های سرطانی را بگیرد.

7- منبعی عالی از فولیک اسید

عدس غنی از ویتامین ب-کامپلکس، مانند فولات یا اسید فولیک است. مصرف اسید فولیک در زنان باردار، برای پیشگیری از تولد کودک ناقص، مفید است. بنابر بررسی‌های محققان، نبود اسید فولیک کافی اغلب باعث نقص در لوله‌ی عصبی جنین می‌شود.

 همچنین فولاتی که در این ماده غذایی موجود است به تشکیل سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند و نقش مهمی در حفظ مقدار هوموسیستئین در بدن دارد.

این ترکیب شیمیایی در برابر پرفشاری خون و صدمه به DNA که منجر به سرطان می‌شود، مؤثر است و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند.

8- مدیریت وزن

بررسی‌ها مشخص کرده‌اند که مصرف مداوم عدس با افزایش احساس سیری، می‌تواند به کنترل وزن کمک می‌کند.

عدس

9- سیستم عصبی سالم

تا مدت‌ها تصور بر این بوده است که مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی روی عملکرد مغز اثری ندارند. اما تحقیقات بیشتر نشان داد، وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی برای عملکرد مغز به یک اندازه مهم است. بنابر تحقیقی که محققان انجام داده‌اند، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عدس برای بهبود عملکرد مغز بسیار مفیدند.

10- حاوی مقدار فراوان آهن

عدس حاوی مقدار بسیار زیادی آهن است که برای تولید هموگلوبین کافی در بدن، ضروری است. با مصرف یک فنجان عدس (۲۰۰ گرم) در روز می‌توان ۳۶ درصد از آهن روزانه‌ی بدن را تأمین کرد.

11- بهبود فعالیت الکترولیتی

پتاسیم به ‌عنوان یکی از مواد معدنی موجود در عدس برای فعالیت الکترولیتی بدن جایگزین بهتری نسبت به سدیم، است.

بسیاری از بیماری‌ها به مقدار بسیار زیاد سدیم و البته پتاسیم کم در بدن مربوط هستند. پتاسیم، علاوه‌بر فعالیت به‌عنوان الکترولیت، برای عملکرد اندام‌هایی چون قلب، مغز و کلیه‌ نیز مفید است.

12- افزایش سوخت و ساز بدن

عدس منبع بسیار خوبی از انواع ویتامین‌ها، مانند ویتامین B3 است که نقش مهمی در بهبود وضعیت دستگاه‌های گوارش و عصبی دارد.

 این ویتامین فواید دیگری ازجمله کنترل کلسترول، کاهش خطر بیماری‌هایی مانند آلزایمر، آب مروارید، پوکی استخوان و دیابت نیز دارد.

به طور کلی در این مطلب سعی کردیم تا تمامی خواص شگفت انگیز عدس از بهبود سلامتی تا کنترل وزن را مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به موارد گفته شده حتما عدس را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

عدس

 

منبع: organicfacts

ترازو باشگاهی، قیمت ترازو باشگاهی، خرید ترازو باشگاهی، ترازو قد و وزن، خرید ترازو قد و وزن، قیمت ترازو قد و وزن، ترازوی قد و وزن، ترازو نفرکش، خرید ترازو نفرکش، قیمت ترازو نفرکش، ترازو سکا، قیمت ترازو وزن کشی، قیمت ترازو دیجیتال.