بسیاری از افراد در رژیم غذایی روزانه خودشان از شیر سویا استفاده می‌کنند. برای بسیار از این افراد، انتخاب این نوشیدنی به دلیل وضعیت سلامتی و مشکلات گوارشی آن ها یک انتخاب ضروری است.

برای برخی افراد دیگر این انتخاب ممکنه به دلیل علاقه آن‌ها به داشتن رژیم غذایی سالم و یا بر اساس سبک زندگی‌شان باشد.

در مطلب قبل به بررسی 8 دلیل مصرف آب هویج اشاره کردیم و در ادامه این مطلب قصد داریم تا خواص شیر سویا را بررسی کنیم.

مزایای اصلی شیر سویا

از آن‌جایی که شیر سویا منبع بسیار عالی از پروتئین و کلسیم می‌باشد، به یک ماده غذایی مورد علاقه گیاه خواران تبدیل شده است که به راحتی می‌تواند جایگزین شیر معمولی شود.

شیر سویا دارای مواد شیمیایی نیست و همچنین سرشار از مواد مغذی از جمله کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی می‌باشد.

همچنین این شیر حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است که همه این مواد به سلامتی کمک می‌کنند.

شیر سویا همچنین دارای سدیم کمی است که برای مبتلایان به فشار خون بالا گزینه‌ی بسیار عالی محسوب می‌شود. منگنز موجود در این شیر برای عملکرد مناسب بسیاری از آنزیم‌های بدن ضروری است. تیامین موجود در این شیر برای عملکرد مناسب عضلات، اعصاب و تأمین کربوهیدرات و انرژی سلول‌ها ضروری است. فیبر حاصل از منابع غذایی گیاهی برای پیشگیری از بیماری‌های گوارشی و یبوست موردنیاز است.

شیر سویا

در ادامه به بررسی جزییات خواص شیر سویا خواهیم پرداخت.

1- شیر سویا جایگزین شیر معمولی

شیر سویا یک جایگزین بسیار مناسب برای شیر معمولی می‌باشد. این شیر منبع بسیار غنی از پروتئین و همچنین کلسیم می‌باشد. از دید پزشکی، پروتئین و کلسیم دو ماده ضروری مورد نیاز بدن برای زندگی می باشد.

یکی از مزایای اصلی شیر سویا نداشتن لاکتوز است. لاکتوز قند طبیعی موجود در شیر است. بسیاری از کودکان و بزرگ‌سالان قادر به هضم لاکتوز نیستند و مصرف آن می‌تواند موجب بروز علائمی مانند اسهال، استفراغ، نفخ شکم و گرفتگی‌ها شود

شیر سویا کاملا بدون لاکتوز است. درحالی‌که شیر معمولی بدون لاکتوز، باز هم معمولا بین 1 تا 30 درصد دارای لاکتوز می‌باشد.

 شیرهای بدون لاکتوز محتوی ماده‌ای هستند که موجب تجزیه‌ی اسید لاکتیک در بدن مصرف‌کنندگان می‌شود.

 بنابراین افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند، این شیر را یک نوشیدنی خوب برای تأمین پروتئین و کلسیم موردنیازشان می‌دانند.

علاوه‌براین شیر گاو حاوی پروتئینی به ‌نام «کازئین» است. این پروتئین در برخی افراد موجب بروز مشکلاتی مانند بدترشدن علائم حساسیت‌ها، افزایش مخاط و مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 به همین دلیل توصیه می‌شود کودکانی که سابقه عفونت مداوم گوش یا برونشیت مزمن دارند، مصرف شیر گاو را کاهش بدهند.

همچنین به کودکان مبتلا به آسم یا مشکلات سینوس (سینوزیت) توصیه می‌شود که شیر مصرف نکنند. زیرا این مشکلات مربوط به پروتئین کازئین می‌شود.

با این وجود پروتئین برای رشد و عملکرد مناسب کودک ضروری است. طبق اخرین گزارشات، پروتئین می‌تواند کلسترول موجود در خون را کاهش دهد. در اینجاست که ارزش شیر سویا به‌عنوان جایگزینی برای شیر گاو بیشتر مشخص می‌شود.

2- کمک به سلامت قلب

از آنجایی که شیر سویا به دلیل وجود پروتئین می‌تواند کلسترول موجود در خون را کاهش دهد، این موضوع می‌تواند ریسک و مشکلات مربوط به بیماری های قلبی را نیز کاهش دهد.

به همین دلیل افرادی که کلسترول بالایی دارند باید مصرف شیر خود را از شیر معمولی به این شیر تغییر دهند.

3- بهبود وضعیت پوکی استخوان

افرادی که به جای مصرف پروتئین حیوانی قصد دارند از پروتئین گیاهی استفاده کنند، می‌توانند به راحتی به جای مصرف شیر معمولی، از شیر سویا مصرف کنند.

از آن‌جایی که شیر سویا دارای کلسیم می‌باشد، با مصرف این شیر می‌توانید از مبتلا شدن به پوکی استخوان جلوگیری کنید. البته باید دقت کنید به دلیل کم بودن میزان کلسیم در این شیر باید از شیر سویا غنی شده و یا مکمل های کلسیم استفاده کنید.

شیر سویا

4- کاهش عوارض یائسگی با شیر سویا

شیر سویا می‌تواند بسیاری از مشکلات ناشی از یائسگی را بهبود بدهد. مطالعات نشان می‌دهند ایزوفلاون‌های سویا می‌توانند به تثبیت سطح استروژن در دوران یائسگی کمک بکنند. مصرف این شیر می‌تواند از بیماری‌هایی که در اثر کاهش طبیعی هورمون استروژن رخ می‌دهند، جلوگیری بکند. خاصیت آنتی‌اکسیدانی ایزوفلاون‌های سویا می‌تواند در کاهش برخی بیماری‌ها مزمن مخصوصا بیماری‌های دستگاه قلبی-عروقی نیز مؤثر باشد.

5- پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از خواص این شیر پیشگیری از سرطان است. براساس مطالعه‌ای، این شیر می‌تواند سطح استروژن سرم و خطر سرطان پستان را کاهش بدهد.

سرطان پستان در میان زنان رایج بوده و میزان هورمون استروژن با بروز آن در ارتباط است. به خصوص زنان یائسه بیشتر در معرض خطر سرطان پستان هستند و از محصولات سویا مانند شیر سویا برای خاصیت جایگزینی استروژن استفاده می‌کنند.

نتایج مطالعه‌ای نشان داد، مردانی که بیشتر از این شیر مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر سرطان پروستات قرار دارند.

ضررهای شیر سویا

متأسفانه ممکن است طعم شیر سویا به‌نظرتان عجیب بیاید. بنابراین باید انواع مختلف این شیر را امتحان کنید تا طعم موردعلاقه‌تان را پیدا کنید و بتوانید به‌طور روزمره از آن استفاده کنید.

 این موضوع برای متقاعدکردن کودکان به خوردن شیر سویا سخت‌تر است. علاوه‌براین، این شیر محتوی مقدار خیلی زیادی کلسیم نیست. بنابراین اگر می‌خواهید از این شیر به‌عنوان جایگزین شیر گاو استفاده کنید، باید از شیر سویای غنی‌شده با کلسیم یا مکمل های غذایی کلسیم استفاده کنید.

میزان کلسیم موجود در شیر سویا غنی‌شده می‌تواند تا ۳ برابر نوع معمولی آن باشد.

شیر سویا

برخی‌اوقات این شیر را به‌وسیله‌ی جلبک دریایی غلیظ‌تر می‌کنند. مصرف جلبک دریایی موجب بروز مشکلات گوارشی در برخی افراد می‌شود. بنابراین پیش از مصرف منظم و زیاد، بهتر است اول شیر سویا را روی خودتان امتحان کنید.

ممکن است مصرف زیاد این شیر عوارض جانبی منفی‌ای بر جای بگذارد. به‌عنوان مثال می‌توان به مشکلات معده مانند جمع‌شدن باد معده اشاره کرد.

محصولات سویا می‌تواند ریشه‌ی برخی اختلالات تیروئید (کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید و …)، مشکلات دستگاه تولیدمثلی و بروز علائم ناشی از آلرژی در برخی افرادی بشود که از سنین پایین از آن استفاده می‌کرده‌اند.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که مهم نیست شما به چه دلیلی شروع به نوشیدن شیر سویا کرده‌اید، موضوعی که مهم است شروع نوشیدن این شیر به طور آهسته و بدون تغییر خیلی زیاد در رژیم غذایی‌تان است. بنابراین با مصرف آهسته این ماده غذایی به بدن خودتان کمک می‌کنید تا خود را با مصرف این نوشیدنی تطبیق دهد.

همچنین مقدار کالری شیر سویا طعم‌دار ممکن است بیشتر از نوع معمولی آن باشد. بنابراین کسانی که شیر سویا را برای کالری کمترش مصرف می‌کنند، باید به این موضوع توجه و از نوع شیرین‌نشده آن استفاده کنند.

 

منبع: Everydayhealth

ترازو باشگاهی، قیمت ترازو باشگاهی، خرید ترازو باشگاهی، ترازو قد و وزن، خرید ترازو قد و وزن، قیمت ترازو قد و وزن، ترازوی قد و وزن، ترازو نفرکش، خرید ترازو نفرکش، قیمت ترازو نفرکش، ترازو سکا، قیمت ترازو وزن کشی، قیمت ترازو دیجیتال.