[vc_row section_bg_color=”#ffffff”][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]زمانی که در یک فروشگاه قدم می زنید، ممکن است با انواع مکمل ها مانند ویتامین C و روغن ماهی و بسیاری مکمل های دیگر روبرو شوید که شاید این پرسش در ذهن شما نقش ببندد که جایگاه انواع مکمل های غذایی در رژیم ها و برنامه های غذایی روزانه ما چیست؟

در مطلب قبل در رابطه با رژیم های دیابتی صحبت کردیم و در این مطلب قصد داریم تا جایگاه انواع مکمل‌های غذایی در رژیم روزانه خود را مورد بررسی قرار دهیم.

 

مکمل غذایی چیست؟

بدن انسان یک ماشین پیچیده است که برای فعالیت کردن نیازمند مواد غذایی مختلف است. این مواد غذایی از ریز مغذی های متفاوتی تشکیل شده اند که بدن به تمامی آنها نیازمند است.

برخی مکمل های غذایی از طریق مصرف میوه، سبزیجات و غذاهای روزانه ما جذب می شود و نیاز بدن را رفع می نماید. اما گاهی به دلیل روش زندگی اشتباه و یا رژیم های غیر اصولی، بدن با برخی کمبودها مواجه می شود که برای رفع آنها نیازمند مکمل های غذایی هستید.

انواع این مکمل ها در اشکال مختلف از جمله شربت، قرص، پودر و کپسول موجود می باشد. اما مقدار و طریقه مصرف آنها نیز بسیار حائز اهمیت می باشد چرا که همانطور که از اسم آن نیز مشخص است، این مواد مکمل تنها تکمیل کننده رژیم غذایی ما هستند و نه جایگزین آنها!

مکمل های غذایی برای چه افرادی مناسب می باشد؟

ایا شما کاندید مناسبی برای دریافت مکمل های غذایی هستید؟ برای اینکه مطمئن شوید که نیازمند دریافت مکمل ها هستید یا خیر، به دسته بندی های ذیل توجه نمایید:

1_ خانم های باردار به دلیل شرایط فیزیولوژیک خاص بدن و ویارهایی که مانع از مصرف بعضی غذاها در آنها شده است، گاهی نیازمند دریافت مکمل هایی مانند اسید فولیک و یا آهن می باشند که پزشک برای آنها تجویز خواهد کرد.

2_ افراد مسن به دلیل کاهش قدرت متابولیسم در بدن و همچنین کاهش قدرت جذب در آنها، معمولا نیازمند مصرف انواع مکمل های غذایی می باشند.

3_ برخی افراد به مواد خاصی آلرژی دارند که مانع از مصرف آن ماده می شود پس بهتر است تا مکمل ها را جایگزین کنند. برای مثال افرادی که به خوردن لبنیات یا شیر آلرژی دارند باید قرص های کلسیم را جایگزین نمایند.

4_ گیاه خواران به دلیل عدم مصرف گوشت و پروتئین، دچار کمبود برخی ویتامین ها مانند ب6 و پروتئین می شوند.

5_ افرادی که بیماری زمینه ای دارند گاهی به دلیل مصرف برخی داروها دچار کمبود ویتامین و یا دیگر مواد مغذی می شوند که بهتر است تا مکمل ها را در برنامه خود جای دهند.

مکمل‌ های غذایی

انواع مکمل های غذایی 

1_ کلسیم: مصرف 3 بار در روز لبنیات، بدن را از کمبود کلسیم حفظ خواهد کرد، اگر به هر دلیلی کمتر از مقدار گفته شده کلسیم مصرف می کنید، بهتر است مکمل های کلسیم را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

2_ ویتامین های ب ( محلول در آب ): این ویتامین در سبزیجات، حبوبات، ماهی، هویج و بادام وجود دارد.

3_ ویتامین سی ( محلول در آب ): این ویتامین در مرکبات، پرتقال، گوجه، اسفناج و فلفل می باشد که برای حفظ شادابی پوست، درمان سرماخوردگی و بهبود زخم های جراحی بسیار مفید می باشد.

4_ ویتامین دی ( محلول در چربی ): ویتامین دی برای جذب کلسیم و در نهایت استخوان سازی بسیار ضروری است که در نور خورشید، تن ماهی و شیر به فراوانی یافت می شود. ویتامین دی برای حفظ شادابی پوست و مو نیز بسیار مهم می باشد.

5_ روغن ماهی: این مکمل حاوی امگا 3 می باشد که برای بهبود عملکرد قلب مفید است. اگر در طول هفته 2 بار ماهی حاوی امگا 3 مصرف می کنید، نیازی به مصرف مکمل روغن ماهی نخواهید داشت.

6_ مولتی ویتامین ها

7_ مکمل برای ورزشکاران: این مکمل ها برای کمک به سوخت و ساز بدن، آب رسانی و عضله سازی می باشد که در خرید و مصرف آنها باید دقت لازم را داشته باشید.

مکمل‌ های غذایی

آیا مصرف مکمل های غذایی عارضه ای به همراه خواهد داشت؟

فراموش نکنید که در زمان خرید مکمل ها باید از اصل بودن آنها مطمئن شوید، چرا که انواع تقلبی آنها از موادی تشکیل شده که برای بدن عارضه ساز خواهد بود.

اگر تصمیم به استفاده از مکملی را دارید، ابتدا با پزشک مشورت نمایید و در صورت لزوم قبل از مصرف هر گونه مکمل آزمایش دهید.

برای مثال اگر قصد دارید تا  مکمل های آهن را مصرف کنید، ابتدا باید از سطح آهن خود در خون اطلاع پیدا نمایید. برخی افراد به اشتباه تصور می کنند که مصرف هر مقدار مکمل  بی ضرر خواهد بود!

برخی ویتامین ها محلول در چربی هستند که اگر به مقداری بیشتر از میزان تحمل بدن مصرف شوند، باعث تجمع در بافت های بدن می شوند و مشکل ساز خواهند بود.

این در حالی است که ویتامین های محلول در آب به دلیل دفع کلیوی و خروج از بدن از طریق ادرار، معمولا در بدن ذخیره نمی شوند. به همین منظور به شما توصیه می کنیم تا قبل از مصرف هر گونه مکمل، از طریقه  و مقدار مصرف آن آگاهی کسب نمایید.

مکمل‌ های غذایی

 

منبع: Newsinhealth

ترازو باشگاهی، قیمت ترازو باشگاهی، خرید ترازو باشگاهی، ترازو قد و وزن، خرید ترازو قد و وزن، قیمت ترازو قد و وزن، ترازوی قد و وزن، ترازو نفرکش، خرید ترازو نفرکش، قیمت ترازو نفرکش، ترازو سکا، قیمت ترازو وزن کشی، قیمت ترازو دیجیتال.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]